Mairon - the admirable.

Vad ska man göra när det är midsommarafton och alla dissar? Här är man aspepp på fest och så är det ingen annan som vill, man blir nobbad för fotbolls-VM. Kul. Dessutom är det pissigt väder, det har både regnat och åskat idag. Så nu är jag sur och har fortfarande paltkoma efter pizzan jag tryckte i mig för två och en halv timme sen.
Så nu sitter jag här och roar mig med att googla mitt eget förnamn, och det är faktiskt roligare än det låter.

Visste ni till exempel att det finns 66 st Mairon i Sverige? Och jag är en av dem, om jag skulle bli överkörd av en spårvagn och dö så skulle det bara finnas 65 st kvar.

Visste ni att det finns ett engelskt transportföretag som heter Mairon Freight Management UK?

Visste ni att det finns en kanadensisk b-skådis som heter Mairon Bennett? 



Och det roligaste av allt, som jag fick reda på för flera år sen men som jag totalt glömt bort. Visste ni att Sauron, mr Evil från Lord of the ring, visste ni att han ursprungligen hette...gissa nu....ja....Mairon

"In some of Tolkien's notes, it is said that Sauron's original name was Mairon or "the admirable", "but this was altered after he was suborned by Melkor. But he continued to call himself Mairon the Admirable, or Tar-mairon "King Excellent", until after the downfall of Númenor"

Och för att göra det hela ännu bättre, så upptäckte jag att Sauron har en blogg! Ja, det är sant, någon ute i världen har gjort en blogg och låtsas vara Sauron!

"But, before I could share with Olórin my deeply held, well-reasoned, and carefully-worded thoughts on the matter, another Maia appeared. And you know that whole bit about “lowest moment of my life?” Yeah, well, up until this moment, it was my freakin’ birthday party. I didn’t know what “low” was.A voice spoke — a gentle, musical voice, more beautiful than any other amongst the Maiar. “Mairon,” it spoke, “my beloved Mairon, do not speak so harshly, nor let bitter feelings mar thy beautiful spirit.”Mairon? Nobody ever calls me Mairon. Not in billions of years. Not since the Timeless Halls. Not since her. Not since Melian." -
sauronsblog.com

Jag dööööööööööööör! Men jag måste erkänna att det är bra skrivet, riktigt spännande ju.



Slutligen hittade jag en amerikansk hemsida med namn där mansnamnet Myron fanns, som utalas på samma sätt som jag själv utalar Mairon när jag är utomlands. Myron är ett grekiskt namn som betyder myrra. Coolt. Undrar föresten vad amerikanerna jag känner har för åsikter om mitt namn, mansnamn och allt...

Men den bästa Mairon av dem alla är väl ändå den här snyggingen?




(Och ja, det är sånt här jag pysslar med på självaste midsommarafton.)


Kommentarer
Postat av: Johannes

hahaha, älskar detta inlägg.

mer sånt:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback