It's Christmas time.

Det är julafton idag. Och jag kan inte låta bli att känna mig lite sorgsen. För nu har jag missat en till "riktig" jul. Och det är ett helt år kvar tills nästa kommer. Jag vet. Jag vet att det var mitt eget val att åka till London, och jag ångrar det absolut inte, inte för en sekund. Och jag och Anja har verkligen ansträngt oss för att nå fram till den mystiska och svåråtkomliga "julkänslan". Vi har tänt ett värmeljus varje advents-söndag, vi har druckit glögg ur shotglas, vi har bakat pepparkakor och lussekatter. Idag har vi ätit tomtegröt till frukost och varit på en svensk pub och kollat på Kalle Anka. Vi har ätit köttbullar och druckit glögg till middag. 

Och vi har haft en jättemysig dag och en jättemysig månad. Men det är ändå inte samma sak. Det är inte på "riktigt". Läste just ett blogg-inlägg som Skog skrivit om varför hon inte gillar julen. Och det lustiga är att det är av just dessa anledningar som jag älskar den. 

Jag älskar att pynta inför julen, älskar att plocka fram lådan och lägga/hänga fram allt krimskrams. Älskar att spela absolute Christmas cdn på repeat. Älskar glögg, älskar pepparkakor, älskar lussekatter. Älskar att gå omkring på stan och leta julklappar, verkligen vilja hitta den där grejen som är "rätt". Älskar att slå in, älskar att skriva julrim. Älskar att vakna på julaftonsmorgon och veta att idag, idag händer det, idag är det JULAFTON. 
Älskar att hela huset andas stämning och förväntan. Älskar att umgås med familj och släkt och bara mysa. Älskar att jaga upp små-kusinerna och få dem ännu mer exalterade över att självaste jultomten ska komma på besök. Älskar julmat. Älskar att öppna paket. Älskar att äta julgodis. Älskar After eight choklad. Älskar att känna sig så mätt att man tvivlar på att man aldrig någonsin kommer att äta igen. Älskar att vakna på juldagen och all stämning och förväntan är borta, och bara mysandet och känslan av att det var julafton dagen innan finns kvar.
Jag älskar julen. 

Och nu har jag missat den två dagar i rad. Men som Anja sa, "Alla jular är riktiga på sitt sätt" mycket klokt sagt. Där emot blev det för mycket när hon la till med ett "och det ska du bära med dig", var tvungen att spotta ut julmusten jag hade i munnen. Men damen har rätt. Det är julafton idag oavsett var jag befinner mig och den är inte mindre riktig bara för att jag inte är hemma i Jämtland och firar den.

Så GOD riktig JUL mina små strumpor, jag saknar er!



Anjas julgran


Vårt julbord. Spagetti och köttbullar. Och Julmust.


   


Kommentarer
Postat av: Linnea

Haha, vi är varandras motsatser... :P

Postat av: Johannes

God Jul Mairon!!,

kan meddela att jag inte haft mycket julstäming jag heller, trots att jag varit i ett snöigt jämtland, hemma med familjen..

Inte samma sak som när man var liten längre direkt.



Hälsa Anja!



2009-12-25 @ 00:29:36
URL: http://bergqvizt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback